beťár Jánošík ( fantasy )

14. júla 2010, Viliam Kusi, DRÁMA

opona620
JÁNOŠÍKOVO MENO ( jedno aktovka )
 
vístup: Jánošík, Róža, stará baba, krčmár a jeho 2 dcéri
 
– Krčma vo Valaskej Dubovej. Za stolom seďí visokí chlap v slovenskom ľudovom kroji. Na gaťiach má neskutočne širokí opasok a okolo hlavi vrkoče. Spoločnosť mu robia 2 celkom simpatické krčmárove dcéri. Pri murovanej peci seďí stará žena a lúpe hrach. Vo dverách sa objaví postava muža. Je ( na rozdiel od Jánošíka ) celí v čiernom, pod nosom má dlhé fúzi ale vrkoče len po bokoch. Napriek tomu, že krčma je na počudovaňie prázdna, zamieri práve k obsadenému stolu.
 
Róža: Mohol bi som si prisadnúť prosím?
 
Jánošík: Nech sa páči len si prisadňite, keď chcete, veď mňa to bolieť nebude. A čo tu robíte takto predpoludňím? ( V rukách drží píšťalu, takú sklenenú na pálenku. )
 
Róža: Pracujem tu na jednej tajnej objednávke pre grófa Tököliho. Musím dolapiť jedného veľmi nebezpečného zbojňíka.
 
Jánošík: Pán gróf plaťí dobre? ( opáči )
 
Róža: Nemôžem sa sťažovať a hlavne táto posledná objednávka je finančne veľmi zaujímavá. Ten zbojňík z Terchovej, pána Tokoliho už asi poriadne píííp. Pracoval som pre neho aj na Bakoňskom panstve, keď sa chcel ňiekoho zbaviť.
 
Jánošík: Zdá sa, že je s tvojou robotou spokojní. To som rád, že mám takého kamaráta pri peňiazoch. Ja zlatki dlho v rukách neudržím, všetki hneď rozhádžem. ( smerom dozadu ) Ešte jednu borovičku pán hlavní a tuto pre kolegu fľašu bikavéru. ( smerom k starene ) Asi bude treba o jednu porciu hrachovej polievki viac.
 
Róža: Musím poprosiť o prepáčeňie, aňi som sa nepredstavil. Volám sa Róža … Šándor Róža. Po našom, po maďarski, sa to ale hovorí práve naopak. Najprv sa povie priezvisko až potom krstné meno.
 
Jánošík: Ja som Jánošík.
 
Róža: Tak aj ti si Maďar? Jánoš je medzi Maďarmi veľmi obľúbené krstné meno. Ale to zle hovoríš barátom, najprv musíš povedať priezvisko Šík a až potom Jánoš. Šík Jánoš a medzi tím si daj pauzu.
 
Jánošík: Mám si dať reklamnú pauzu alebo stačí cik-pauza?
 
Róža: Mislím, že ňič netreba preháňať … ale počkaj veď ten zbojňík čo ho naháňam má ťiež také podobné, divné meno ako ti … ako mi to len pán gróf hovorili ?  … ten zbojník mislím nie je Jánoš ale tuším Ďuri …
 
Jánošík: Si ti ale veľkí beťár Róža Šándor! Hovoríš, že som naisto Maďar … ale niektorí zase, že Poliak. Tak mne to tak vichádza, že som asi niečo medzi tím. Teda Slovák. Nehnevaj sa ja už musím ísť, moja Aňička ma čaká s obedom. Ďakujem pekne za poučeňie aj pohosteňie. ( Odchádza, narazí si klobúk a zanedlho iste aj Aňičku. )
 
– Róža ďalej, v dobrej nálade, mulatuje s krčmárovími dcérami ( ukážka je na videu ) až kím neuvidí účet. Róža potom hneď priveďie krčmára pred grófa Tököliho s tím, že je to určite ten hľadaní zlodej a zbojňík.
 

 

YouTube Direkt
 
predchádzajúci článok ………. nasledujúci