Založ si blog

Patty Pravo – ak ťa stratím, P. P. Arnold – nastal ten čas

 

patty pravo – ak ťa stratím, bábika

speváčka Patty Pravo

zdroj obr.

Na začiatku apríla 1948 sa v Taliansku narodilo dievčatko so zelenými očkami. Nicolettka Strambelli. Neviem prečo ale vyrastala u starých rodičov. V Benátkach. Počul som, že to vraj bola veľmi chudobná rodina. Zrejme tam bývali v nejakom starom, vlhkom dome. Na konzervatóriu Nicoletta 4 roky hrala na klavír a učila sa dirigovať orchester. Keď mala 17 ušla. Nasadla na gondolu a potom pendolínom rovno do Ríma. Spievala v najlepšej diskotéke v meste, teda v Piper Clube. 

 

Patty Pravo – Se perdo te / ak ťa stratím (1968) Je to prevzatá vec ale mne to nevadí. Pesničku spievala po anglicky P. P. Arnold – The Time has Come (1967), hudba: Paul Korda


 

Ak ťa stratím, čo urobím

Už neviem ako byť sama

Budem ťa hľadať a plakať

Ako dieťa, ktoré sa bojí

Naučil si ma milovať ťa

Chcel si môj život: tu je, patrí ti

Ale teraz ma nauč

Opustiť ťa, už ťa nemilovať

Ak ťa stratím, ak ťa stratím

Čo budem robiť s touto láskou

Zostane s nami a bude rásť

Aj keď tu nebudeš

 

 

Majiteľ Piper Clubu si ich novú speváčku Nicolettu hneď všimol a videl v nej potenciál. Tiež aj kapitál. Vymyslel jej umelecké meno Patty Pravo a predal, ako hotový polotovar, továrni na platne a spevákov RCA. 

Pieseň „La bambola“ odmietlo viacero skvelých talianskych interpretov. Myslím, že stačí ak spomedzi nich uvediem 3 mená: Caterina Caselli, Gianni Morandi, Gigliola Cinquetti. Jednoducho nevedeli, ako tú pieseň zaspievať, ako ju uchopiť. Pesnička tak zostala na krku novej bábiky Patty Pravo. Spievať ju dostala od nahrávacej spoločnosti príkazom. 

Pattyne sa pieseň tiež nepáčila, mala výhrady aj voči textu. Zdalo sa jej, že taký mužsko-ženský vzťah, aký sa tam ospevuje, je už dávno prežitok. Pesničku teda, keď to už muselo byť, poňala s miernym humorom a „nadsázkou“. La bambola je, do dnešných dní, najznámejšou piesňou Patty Pravo a jej najväčším hitom. 

 

poznámky:

– Problém tejto pesničky, ale napr. aj „Downtown“ a „Škoda lásky“, je myslím v tom, že sú už nejak celkove trochu za hranicou dobrého vkusu. Keď som tu už spomenul Downtown a Škodu lásky, tak to sú tiež dve najväčšie svetové hity. Zaujímavé… dobrú a úspešnú skladbu treba zrejme poskladať tak, aby to bol aspoň trochu gýč. 

– Patty Pravo hovorila, že sa jej pesnička nepáči, nepáči ale odkedy spieva La bambolu, nosí vlasy a účes presne ako bábika Barbie. 

 

Patty Pravo – La bambola / bábika, 1968


 

Nútiš ma točiť sa

Akoby som bola bábika

Potom ma zahodíš

Akoby som bola bábika

Nevšimneš si, keď plačem

Keď som smutná a unavená

Myslíš len na seba

Nie chlapče, nie

Nesmej sa mojej láske

Ja sa už nehrám 

Plakať, to bolí, ďalší večer z môjho života

Do rúk chlapca, nie, už sa nedám

Nie chlapče, nie

Mňa nepoložíš

Medzi desať bábik

Že ťa to už nebaví

Oh nie, oh nie

Nútiš ma točiť sa

Akoby som bola bábika

Potom ma zahodíš

Akoby som bola bábika

Nevšimneš si, keď plačem

Keď som smutná a unavená… 

 

 

O pesničku „Pensiero stupendo / úžasná myšlienka“ sa, na rozdiel od predchádzajúcej, talianske speváčky bili a ťahali za vlasy. Patty Pravo to vyhrala. Má ju na svojom trinástom albume z r. 1978 „Miss Italia“. 


 

A vy

A ona

Medzi nami

rada by som

Neviem

Že ona

Alebo nie

Jeho ruky

Nádherná myšlienka

Narodí sa 

Môže to byť potreba lásky

Radšej nehovor

A vy

A ona

Medzi nami

rada by som

rada by som

A teraz už vieš, že by som to chcela

Jeho ruky

Skôr či neskôr

Vieš, mohlo sa to stať

Môžeme sa pošmyknúť

Srdcové záležitosti

Nádherná myšlienka

 

 

Patty Pravo – Pensiero stupendo


 

 

_____

tvoj čas p. p.

P. P. Arnold

zdroj obr.

Speváčka P. P. Arnold sa narodila (1946) ako Patrícia Ann Cole. Rodina žila v afroamerickej štvrti v Los Angeles. Teda v černošskom ghette Watts. Vydala sa, porodila dve deti. Pracovala v dvoch zamestnaniach, cez deň v konzervárni večer upratovala kancelárie. Patrícia Ann toto všetko stihla do svojich osemnástich narodenín. Keď mala 20 priateľka ju prinútila ísť na konkurz skupiny Ikettes. 

Do tria vokalistiek Ann s nadšením prijali. Ale ako to jemne povedať manželovi? Ten pochádzal tiež z Watts. Dievčatá vymysleli plán. Patrícia Ann zostala cez noc u svojej kamarátky. Ráno keď sa vrátila domov, jej mužovi sa to veľmi nepáčilo. Myslel si, že jeho ženuška pracuje už aj v noci a s tým nechcel súhlasiť. Po výmene názorov padla jedna facka. 

Patrícia Ann sa potom hneď zbalila a odniesla všetky svoje deti starým rodičom. Tá žena veľa obetovala, len aby nám mohla spievať. Vyrazila na turné po Spojených štátoch. „Ike & Tina Turner Revue“ sa to volalo. Trio Ikettes v programe zabezpečovali vokál, tanečný doprovod a mali aj samostatné pesničky. 

Tam ju zbadal Mick Jagger. Ten fešák z kapely The Rolling Stones. Povedal jej, že spieva pekne soulovo, tak nech začne spievať sólovo. A hlavne, nech sa presťahuje do Londýna. Vymyslel Patrícii Ann aj umelecké meno. To bol začiatok ich niekoľkoročnej spolupráce.

poznámky:

– Zdá sa, že žiadna mamina, v blízkosti Micka Jaggera, nie je v bezpečí. Neviem však či si tí dvaja polepšili. Kvôli P. P. opustil Mick Marianne Faithfullovú a pre Micka zanechala P. P. černocha. 

– Mick Jagger si Marianne Faithfull všimol, že existuje, tiež až keď porodila svojho syna Nicholasa. 

 

P. P. Arnold – The Time has Come / nastal ten čas, 1967, hudbu zložil Paul Korda

poznámky:

Pesničku spieva aj Patty Pravo ale po taliansky – „Se perdo te“. 

– Otec anglického skladateľa Paula Kordu pochádzal z Košíc. Volal sa Tibor Kunstler. Vojna ho zastihla práve v Singapúre, kde bol na pracovnej ceste. Mesto patrilo vtedy rozsiahlemu Britskému impériu a Tibora Kunstlera internovali. V praxi to znamenalo, že mu úrady zobrali pas. Hral teda v kapele jedného singapúrskeho hotela. Druhá svetová trvala dlho, neskôr sa tam aj oženil.


 

Otočme list, sme na konci

Sme v poslednej zákrute

Viem to iste a na viac 

Tešme sa, že už nastal ten čas

Stáť v kúte, byť vždy skrytý

Sedieť na trávniku je nám zakázané

Zbor spieva, organ hrá

Dúfaš, že ti bude odpustené

Nastal čas presvedčiť sa

Nech sa splnia všetky túžby 

Všetko je v hlave, nepozeraj sa späť 

Tam sú tiene

Stáť v kúte, byť vždy skrytý

Sedieť na tráve je nám zakázané

Zbor spieva, organ hrá

Dúfaš, že ti bude odpustené

Nastal čas čeliť skutočnosti 

Nemá zmysel skúšať vrátiť sa späť

Nastal ten čas, poď a poklon sa

Tvoja životná príležitosť je už tu

 

 

Pipi Arnold – Speak To Me / hovor so mnou, 1967


 

Hovor so mnou, budem ťa nasledovať

Počujem, voláš moje meno

Ležím tu na podlahe v kúpeľni

Nikto za to nemôže 

Napísala som list, ktorí každý nájde 

Počujem, počujem ťa, už prichádzaš 

 

Hovor so mnou jazykom

Ktorému rozumiem

Daj mi plán

Daj mi niečo, buď mojou drogou

Veď ma, ja nasledujem tvoj hlas

 

Sklamem ťa

Ja zradím ťa

Chcem vedieť

Si tu so mnou

Zvráťme to všetko

Rada ťa budem nasledovať 

Počuješ, tu som, našiel si ma 

 

 

Ike & Tina Turner: River Deep – Mountain High / rieka hlboká – hora vysoká, 1966


 

 

_____

 

o pesničke „L´amour est Bleu“ a Vicky Leandros tu na mojom blogu 


 

 

_____

 

silvia mezzanotte – se perdo te


 

 

la bambola – cover 


 

 

patty pravo + julio iglesias – la bambola 


 

 

dalida – la bambola (français) 


 

 

bianca atzei – la bambola 


 

 

Prvý album Patty Pravo, 1968, s pesničkami Se perdo te a La bambola. Celkove vydala 60 LP platní. Veľa z nich je na webe. Túto ženu počúvam rád.

V počte predaných platní Patty patrí, medzi talianskymi spevákmi a speváčkami, pekné tretie miesto. 


 

 

patty pravo – la bambola 


 

 

patty pravo – pensiero stupendo, 1997


 

 

patty pravo e nina zilli – se perdo te


 

 

patty pravo – la bambola, 2021


 

 

p. p. arnold – to love somebody (bee gees) 


 

 

p. p. arnold – the time has come (fotoalbum, na konci videa je fotka pipi a skupiny the rolling stones) 


 

 

p. p. arnold – the time has come


 

 

p. p. arnold – speak to me


 

 

p. p. arnold – speak to me, 2017


 

 

poznámka:

P. P. Arnold (Patrícia Ann Cole) sa nestala svetovou megastár, hoc na to mala od Boha dané všetko potrebné. Niekoľko rokov bola skutočná žiarivá hviezda, nezostala však stálica, ako napr. Patty Pravo. Nevedela sa zbaviť svojho souloveho prejavu. Chvíľu to bolo zaujímavé. Potom už mali skladatelia a textári dojem, že im ich skvelé popové pesničky Pipi, svojim soulovím fílingom, vlastne kazí. Na druhej strane, práve to je to čo P. P. charakterizuje. Jej podpis, jej odtlačok prsta. Aj vianočná pieseň znie v jej podaní, samozrejme, soulovo. 

 

p. p. arnold – it won’t be christmas without you / bez teba to nie sú vianoce, 2022


 

 

_____

(dodatok: 17. 3. 2024)

 

patty pravo – se perdo te 


Vojdi do môjho srdca, Pola Raksa, Ukrajina má talent, Tmavá noc, Slot, Syn bolesti

08.05.2023

vojdi do môjho srdca Pred štyridsiatimi rokmi naša štátna televízia natáčala videoklipy (teraz už nie). Boli vysielané raz za týždeň v programe Triangel. Páčila sa mi hlavne Marcela Březinová. Tá pesnička je tiež veľmi pekná, objavná a moderná. OK Band – „Říkáš, že jsme si souzeni“ (1984) _____ Pola Raksa Herečka [...]

Husičky a Veronika. Kristínky. Daneliya. Barbara. Peter a víly

28.04.2023

Veronika Rabada – Husičky _____ chrystyna solovij Kristínka spieva praobyčajné Lemko-Rusínske ľudovky, pritom ale celá horí. To mladé dievča spieva rukami, nohami, celým svojim ukrajinským telom a celou svojou širokou ukrajinskou dušou. Mystickým výrazom a zanietením dostáva do tranzu aj plne vypredané štadióny. „Христина [...]

Autom po ceste. Prečo šoféri pijú? Političky či princezné? Za Dzurindu všetko rastie

22.02.2023

Na ornici sa stavať nesmie. Vrstvu ornice treba najprv oškrabať a preniesť inde. A to je asi tak všetko čo sa týka terénnych úprav, pred položením diaľnice. Namiesto ciest na juhu, by mohla rásť kukurica – hovoria moji známi. Namiesto ciest na severe by mohli rásť stromy – hovorím ja. Čo je viac? Nepochybujem o tom, že my tú diaľnicu, cez hory a lesy, nakoniec určite [...]

Kolumbijská univerzita, Palestína, Izrael

Propalestínski študenti na Kolumbijskej univerzite budú pokračovať v proteste

27.04.2024 07:51

Študenti Kolumbijskej univerzity v New Yorku, ktorí začali celoamerickú vlnu propalestínskych univerzitných protestov, sa nedohodli s vedením školy.

vojna na Ukrajine, Charkov, záchranári, ruský útok, bombardovanie

New York Times: Charkov je nezlomný. Bombardované mesto napriek strachu žije

27.04.2024 07:30

Každodenné ruské útoky u obyvateľov Charkova stupňujú obavy, ale život v meste sa nezastavil, napísal denník The New York Times.

vojna na Ukrajine, Olaf Scholz, dron

ONLINE: ISW: Zmraziť front? To je predčasné, víťazstvo Ukrajiny netreba odpisovať

27.04.2024 06:30, aktualizované: 07:34

Debaty o nutnosti zmraziť frontovú líniu sú predčasné, tvrdí americký Inštitút pre štúdium vojny.

koľajnice, zmena

V Nemecku horel vlak, dvaja cestujúci sú zranení

27.04.2024 06:08

Dvaja ľudia utrpeli zranenia po tom, čo regionálny vlak v južnom Nemecku zastavil použitím rýchlobrzdy a následne začal horieť.

Viliam Kusi

satira, básňički, kresbički, pesňički (píšem kusou slovenčinou)

Štatistiky blogu

Počet článkov: 265
Celková čítanosť: 985339x
Priemerná čítanosť článkov: 3718x

Autor blogu